Umowa na „obejście Węgierskiej Górki” podpisana
W obecności Premiera Mateusza Morawieckiego w dniu 10 października podpisano umowę na budowę drogi ekspresowej S-1 tzw. „obejścia Węgierskiej Górki”, która jest bardzo ważna dla naszej gminy jak i całej Żywiecczyzny.
Dzięki zakończonym procedurom przetargowym i podpisanej umowie już w najbliższym czasie rozpoczną się najpierw prace projektowe (przygotowawcze), które potrwają około 7 miesięcy, a w miesiącu maju 2020 przewiduje się rozpoczęcie prac budowlanych na drodze ekspresowej Bielsko-Biała -Żywiec – Zwardoń, odcinek Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki).
Umowa została podpisania przez Marka Niełacnego – Dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach z Konsorcjum firm wykonawczych:
1) MIRBUD SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą ul. Unii Europejskiej 18, 96-100 Skierniewice
2) PRZEDSIEBIORSTWO BUDOWY DRÓG I MOSTÓW KOBYLARNIA SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą Kobylarnia 8, 86-061 Brzoza,
3) PRYWATNA SPÓŁKA AKCYJNA „ZRZESZENIE BUDOWLANE INTERBUDMONTAŻ” z siedzibą ul. T. Strokacza budynek 1, 03148 Kijów, Ukraina,
Nowa droga o długości 8,53 km, planowo ma powstać w 34 miesiące od dnia podpisania umowy, lecz może się opóźnić o tzw. okresy zimowe (tj. 3 zimy x 4 miesiące).
Projekt obejmuje budowę obwodnicy miejscowości Węgierska Górka o długości 8,53 km, w ramach której pod masywem Baraniej Góry powstaną dwa ciągi tunelowe –o długości 830 m i 980 m.
Droga ta połączy zrealizowany już odcinek Żywiec-Przybędza z odcinkiem Milówka-Szare, co stanowi kolejny etap budowy drogi ekspresowej S1 Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń (granica państwa), czyli trasy tranzytowej pomiędzy Polską a Słowacją.
Dodatkowo w projekcie wybudowany zostanie również Obwód Utrzymania Drogi, w którym to urządzone będzie Centrum Sterowania Tunelami (dwoma ciągami wybudowanymi w ramach niniejszego zadania oraz istniejącym już tunelem w Lalikach) wraz z innymi obiektami inżynierii drogowej.
Nowobudowana droga będzie miała przekrój 2 razy po 1 pasie ruchu, a w tunelach i na odcinkach pomiędzy nimi przekrój 2 razy po 2 pasy ruchu (przebieg autostradowy). Droga będzie dostosowana do nośności 115 kN/oś.
Inwestycja ta będzie realizowana w formule „Zaprojektuj i Wybuduj” co oznacza, że wykonawca najpierw dokona opracowania dokumentacji projektowo-wykonawczej wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji (7 miesięcy), a następnie przystąpi do wykonywania prac budowlanych (maj 2020). Ostatnim etapem będzie przeprowadzenie procedury kontrolnej, której efektem będzie uzyskanie decyzji zezwalającej na dopuszczenie do użytkowania wybudowanego odcinka drogi ekspresowej.
Dziękuję wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do podpisania tej tak ważnej dla naszej Gminy umowy.
Najnowsze komentarze