Zakupy online łatwiej i bezpieczniej
W 2010 roku ok. 23 proc. Polaków dokonało zakupów przez Internet, tendencja jest wzrostowa, ale w skali Unii Europejskiej zajmujemy dalekie 17. miejsce. Dlaczego? Boimy się o bezpieczeństwo płatności związanych z zakupami online, o to, że nie otrzymamy zamówionego towaru, czy też nie będziemy w stanie go zwrócić. Odstrasza nas też niejasna informacja o handlu w internecie. Wczoraj wieczorem europosłowie komisji rynku wewnętrznego wyszli naprzeciw tym obawom i przyjęli dyrektywę o prawach konsumentów. Ma ona zwiększyć zaufanie do zakupów przez internet oraz ułatwić życie handlującym w sieci przedsiębiorcom. Dyrektywa wprowadzi jednakowe prawa dla wszystkich konsumentów w Unii Europejskiej.
Eurodeputowani przyjęli m.in. przepisy regulujące, jakie informacje konsument musi otrzymać przed dokonaniem zakupu zarówno, jeśli chodzi o handel internetowy jak i tradycyjne zakupy. „To bardzo ważne, żeby konsumenci byli dobrze poinformowani, bez tego Wspólny Rynek nie ma sensu. Mam nadzieję, że dzięki rozszerzeniu katalogu obowiązkowych informacji i uczynieniu ich bardziej czytelnymi będziemy bardziej świadomie kupować” – mówi Roza Thun (PO).
„Dyrektywa zwiększa ochronę konsumentów w umowach zawartych na odległość np. przez telefon czy Internet. Przykładowo konsument kupujący przez Internet będzie miał 14 dni na wycofanie się z zakupu od momentu dostarczenia towaru, obecnie w Polsce ma na to 10 dni. W ciągu także 14 dni przedsiębiorca ma obowiązek zwrócenia pieniędzy konsumentowi” – podkreśliła Małgorzata Handzlik (PO), wicekoordynator EPL w komisji rynku wewnętrznego.
„Pozytywnych efektów dzisiejszego głosowania jest bardzo dużo, jednak w dziedzinie sprzedaży internetowej pozostaje jeszcze wiele do zrobienia. Wystarczy wspomnieć frustrację każdego, kto po wyszukaniu w sieci upragnionej płyty, nagle dowiaduje się, że nie może zakupić jej z Polski. Owszem, teraz informacja o takich ograniczeniach będzie bardziej widoczna, ale trzeba się zastanowić, co w ogóle powoduje taką dyskryminację w sieci” – powiedział Rafał Trzaskowski (PO), członek komisji rynku wewnętrznego.
Inne elementy przyjętej przez komisję PE dyrektywy o prawach konsumentów:
· przystępna informacja dla kupującego
· gwarancja terminowości przesyłki albo zwrot pieniędzy
· możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni (nie dotyczy np. produktów spożywczych, farmaceutycznych)
· zakaz umieszczania zaznaczonych okienek przy zakupie przez internet
Dyrektywa będzie poddana pod głosowanie plenarne na sesji PE w Strasburgu w marcu br.
Dalszych informacji udziela:
Biuro Prasowe EPL
Katarzyna Klaus +32484138359
Dyrektywa o prawach konsumentów – IMCO
1. Jednakowe prawa dla wszystkich konsumentów w UE, jednolite standardy ochrony klientów, uproszczenie prawa i wprowadzenie zunifikowanych procedur.
2. Cztery dyrektywy zostaną zastąpione jedną, a państwa członkowskie nie będą mogły zmieniać minimalnych standardów ochrony.
3. Najważniejsze kompromisy:
-
Kupujący będzie miał 14 dni na zwrot towaru bez podawania przyczyn;
-
Prawo konsumenta do zwrotu towaru będzie mogło być przedłużone do jednego roku, w sytuacji, kiedy sprzedawca nie poinformuje należycie klienta o zasadach zwrotu towaru;
-
Uprzednia, jasna informacja, do których krajów możliwa jest przesyłka towaru. Nie można zmusić przedsiębiorcy do wysyłki towaru do konkretnego kraju, ale do jego obowiązku należy umieszczenie przejrzystej informacji, do których krajów możliwa jest przesyłka;
-
Jednolity formularz zwrotu towaru;
-
W razie zwrotu towaru klient nie poniesie dodatkowych kosztów przesyłki. Jedynie w sytuacji, kiedy przedsiębiorca zastrzegł wcześniej w umowie, że nie będzie ponosić tych kosztów, bądź, kiedy wartość produktu przekracza 40 euro za przesyłkę zwrotną zapłaci konsument;
-
Prawo zwrotu towaru powinno odnosić się również do rzeczy zakupionych na aukcjach internetowych;
-
Kupując online klient powinien otrzymać jasną informację dotyczącą ceny produktu i danych przedsiębiorcy;
-
Klient powinien otrzymać szczegółowe informacje dotyczące ceny, kosztów przesyłki i łącznej kwoty zakupu;
-
Ulepszenie definicji umowy na odległość oraz umowy poza lokalem przedsiębiorstwa. Jest to szczególnie ważne dla rzemieślników oraz małych i średnich przedsiębiorstw, gdyż umożliwi im to pełne skorzystanie z możliwości rynku wewnętrznego;
-
Zakaz „rip-offs” czyli zakaz umieszczania zaznaczonych okienek przy zakupie przez internet powodujących dodatkowe koszty, których klient nie jest świadomy;
Parlament Europejski, Bruksela, 2 lutego 2011
źródło: Biuro Poselskie Małgorzaty Handzlik w Żywcu
Witam. Przeczytałem dziś artykuł:
http://powiatzywiec.pl/index.php/powiat/ujsoly/738-ujsoly-zaprosza-anie-wyszkoni
Może by tak nasza gmina w ślad za Ujsołami dała by wolną rękę internautom w podjęciu decyzji w zaproszeniu zespołów i artystów na Dni Węgierskiej Górki?
Pomysł warty przemyślenia przez organizatora!