Spotkanie poświecone kluczowym drogom na pograniczu polsko-słowackim.
W Węgierskiej Gorce odbyło się robocze spotkanie poświęcone kluczowym drogom na pograniczu polsko słowackim, to jest droga ekspresowa S 69 po stronie Polskiej i autostradzie D3 na Słowacji.
W spotkaniu, którego organizatorami byli Starosta Żywiecki i Wójt Gminy Węgierska Górka wzięli udział przedstawiciele inwestorów tych dróg, to jest Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z Polski, Krajowej Spółki Autostrad ze Słowacji oraz przedstawiciele samorządów.
Podczas spotkania przypomniano rozwiązania techniczne kluczowych odcinków tych dróg oraz przedstawiono planowane działania. Brakujący odcinek S 69 o długości około 8,5 km posiada w większości przekrój dwujezdniowy, zaś na połączeniu z odcinkami istniejącymi przekrój jednojezdniowy. Wybudowane zostaną dwa tunele drogowe, dwukomorowe, trzy mosty, pięć estakad, dwa węzły drogowe oraz infrastruktura towarzysząca. W przypadku S 69 planuje się zawarcie w październiku br. umowy z biurem projektowym na wykonanie aktualizacji dokumentacji i materiałów przetargowych, tak aby we wrześniu 2016 r. było możliwe złożenie Wojewodzie Śląskiemu wniosku o podjęcie postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej jest niezbędna dla zawarcia umowy na realizację robót budowlanych, bowiem dokonuje zatwierdzenia projektu budowlanego, zatwierdzenia podziałów działek, wywłaszczenia działek niezbędnych dla budowy i udzielenia zezwoleń na czasowe zajęcie nieruchomości. Planuje się rozpoczęcie przetargu na wyłonienie wykonawcy robot budowlanych w lutym 2017 r., zaś zawarcie umowy we wrześniu 2017 r. Zakończenie robot przewiduje się w marcu 2020 r.
Goście ze Słowacji poinformowali o swoich planach dotyczących budowy poszczególnych odcinków autostrady D3. Autostrada D3 jest budowana od 1997 roku, koniec budowy planuje się na rok 2025. Planowana długość autostrady ma wyniesie 59 km. Obecnie gotowe są 3 fragmenty autostrady:
- Odcinek (Dolny Hricov – Hricovske Podhradie) – Zilina, Strażov 0 dlugosci 7 km., dwujezdniowy, oddany w czerwcu 2008;
- Odcinek Oscadnica – Cadca (obwodnica Cadcy) o długości 6 km z tunelem Horelica (605m). Odcinek jednojezdniowy – jest oznaczony jako autostrada. Budowa drugiej jezdni planowana jest w latach 2018 – 2020.
W budowie znajdują się następujące odcinki:
- 3 km odcinek Skalite – Zwardoń: jedna jezdnia, praktycznie gotowa, ale niemożliwy do użytkowania bez sąsiedniego fragmentu Svrcinovec – Skalite, przewidywane otwarcie w październiku 2016 roku,
- 12 km odcinek Svrcinovec – Skalite :jedna jezdnia, przewidywane otwarcie w 2016 r.,
- 5 km odcinek Żylina Strazov – Żylina Brodno: przewidywane otwarcie w 2017 roku.
W przyszłości zostaną wybudowane następujące odcinki D3:
- Odcinek Żylina Brodno – Kysucke Nove Mesto: 11 km: przewidywane otwarcie w 2025 r.,
- Odcinek Kysucke Nove Mesto – Oscadnica: 11 km: przewidywane otwarcie w 2022 r.,
- Odcinek Cadca, Bukov – Svrcinovec: 5 km: przewidywane otwarcie w 2021 r.
Ustalono odbywanie cyklicznych spotkań celem wymiany informacji. Samorządy terytorialne podejmą starania dla udokumentowania znaczeni a obu dróg dla funkcjonowania i rozwoju regionów przygranicznych.
JESIO W MALOPOSLCE BY SIE ZDALO COS POPRAWIC TE POŁACZENIA
Panie Piotrze,
z tego co mi wiadomo, GDDKiA będzie musiała się starać o nową decyzję środowiskową, bo obecna wydana została tylko na jedną jezdnię. W prezentacji nie ma żadnych informacji o takiej konieczności. Czy może zatem wydano w międzyczasie decyzję środowiskową na drugą jezdnię? Czy coś Panu wiadomo na ten temat?
Właśnie na spotkaniu w Węgierskiej Górce zostały podane terminy konkretnych zleceń . I już w pażdzierniku br. GDDKiA zleci wykonanie operatów środowiskowych .
Ale operat środowiskowy to nie to samo co nowa decyzja środowiskowa. Nowa decyzja wymaga znacznie dłuższego procedowania, więc właśnie tu pojawia się wątpliwość.
No właśnie ta procedura będzie trwać około roku.
Panie Wójcie czy można zlecić komuś wycięcie krzaka wyrastającego z koryta Cięcinki skręcając z ulicy Sw Katarzyny na Groblę . Roślinka zasłania cały most czym powoduje zagrożenie w ruchu ,ponieważ nie widać samochodów zbliżających się do mostu od strony ul Grobla . Pozdrawiam serdecznie.
O.K . zrobimy.
Chciałem zauważyć że ul. Grobla nie krzyżuje się z ul. św. Katarzyny tylko Dworkowa.
Po drugie dziwię się że Wójt ma się zajmować takimi głupotami ale sołtys zawsze odsyła do gminy.
Przepraszam bolku miałem napisać z ul. Św Katarzyny w kierunku ul. Grobla a to że ten kawałek do granicznej to ul. Dworkowa doskonale wiem. Jeżeli chodzi o sołtysa to pewnie ma ważniejsze sprawy na głowie, a inna sprawa to szybkość przekazywania informacji, wydaje mi się, że tutaj i w ten sposób jest najszybciej. Firma jeszcze Grobli nie skończyła bo mają robić barierki na moście nad Cięcinką więc mała wskazówka od Wójta powinna załatwić sprawę bo chłopy pewnie sami nie wpadną na to,że ten krzak naprawdę zasłania most i dopiero będąc na lewym pasie przy skręcie w ul. Dworkową widać czy coś jest na moście a to już jest za późno bo z przeciwnego kierunku ul Św Katarzyny może być bum.
Panie Wójcie,
z ostatnich informacji wynika, że wniosek o dofinansowanie obwodnicy WG nie został zaakceptowany przez Unię Europejską.
Jakie działania planuje Gmina, aby doprowadzić do budowy obwodnicy?
Pozdrawiam
My robimy swoje czyli monitujemy, piszemy , rozmawiamy , apelujemy itp. Czyli lobbujemy aby inwestycja była jak najszybciej realizowana .