Propozycja gminy do E65
W nawiązaniu do prowadzonej akcji informacyjnej dotyczącej planowanej modernizacji linii kolejowej E65 ( Katowice-Zwardoń) przedstawiamy stanowisko samorządu naszej gminy po zapoznaniu się przedstawionymi wersjami.
Stoimy na stanowisku że linia Katowice-Zwardoń po modernizacji powinna mieć uniwersalny charakter tzn. :
- Ponieważ należy do Paneuropejskiego Korytarza Transportowego powinna zapewniać jak najkrótszy czas podróży na tym odcinku – możliwie na najdłuższym odcinku pociag powinien osiągać maksymalną prędkość.
- Z drugiej strony ponieważ linia przebiega przez obszary o dużej gęstości zaludnienia nie można pozbawiać mieszkańców z możliwości skorzystania z jej modernizacji (z dojazdów do pracy, szkół itp.) , zwłaszcza że nasza społeczność będzie ponosić pewne koszty, narzucone będą pewne trwałe i czasowe ograniczenia itp.
- Uwzględniać że linia przebiega przez region o turystycznym charakterze o dużych walorach krajobrazowych, nie powinna burzyć jego aktualnej harmonii, nie powinna szatkować naszego terenu, tworzyć jakichś zjazdów z magistrali do stacji itp.
- Nie powinna utrudniać dojazdu i dojścia do pól uprawianych rolniczo.
- Nie powinna tworzyć tzw. wąskich gardeł
Biorąc pod uwagę powyższe założenia opowiadamy się za przeprowadzeniem modernizacji linii E65 w następujący sposób :
a) linia na odcinku Katowice – Zwardoń jako dwutorowa dostosowana do prędkości 200 km/godz. na wszystkich możliwych do zrealizowania jej fragmentach (na odcinkach na których występuje naturalne ograniczenie to 160 km/godz.); przebiegałaby starym śladem, ze wszystkimi bezkolizyjnymi bez wyjątku przejazdami i przejściami dla pieszych, aby umożliwić osiąganie prędkości 200 km/godz. dla pociągów z wychylnym pudłem; na odcinku Milówka – Zwardoń przebieg linii po nowym, zaproponowanym śladzie,
– na odcinku tunelu w Bielsku-Białej jak w opcji 1-szej tj. dostosowanie do 160 km/godz. bo nie wyobrażamy sobie aby pociągi typu Eurocity nie zatrzymywały by się w ponad stutysięcznym mieście , więc i tak nie zdążyłby się rozpędzić do 200 km/godz. skoro miałby postój,
– na odcinku Bielsko-B. Mikuszowice – Wilkowice-Bystra jak w opcji 2-giej tj. do 200 km/godz.
– odcinek Łodygowice-Żywiec z korektą łuku w Pietrzykowicach do 200 km/godz.,
– odcinek Żywiec – Węgierska-Górka : dwa tory 200km/godz.,
– odcinek Węgierska- Górka – Zwardoń : dwa tory 200 km/godz. – obecnym śladem (jeśli się nie da to 160 km/godz.);
b) na odcinku Milówka – Zwardoń rozwidlenie linii tj. pozostawienie linii obecnym śladem dla ruchu lokalnego i lekkiego ruchu towarowego (np. spływu pustych wagonów itp.) oraz wybudowanie dla ruchu magistralnego skrótu przez Nieledwię, Laliki z dwoma tunelami z przejściem przez terminal w Zwardoniu lub stację, ewentualnie trzecim tunelem bezpośrednio na Słowację (Skalite).
Sądzimy że proponowana przez nas modernizacja byłaby kosztowo jak i efektywnie (czas przejazdu i przepustowość linii) konkurencyjna do wariantu 2-go tj. 200 km/godz. Tak przeprowadzona modernizacja zapewni swobodę w kształtowaniu rozkładu jazdy.
Kategorycznie sprzeciwiamy się aby linia do Zwardonia była choćby fragmentami jednotorowa.
Obecnie, pomimo licznych monitów o lepsze dostosowanie rozkładu jazdy do potrzeb mieszkańców PKP Przewozy Regionalne tłumaczą się że linia jest jednotorowa i nie można ułożyć lepiej pociągów. Można by np. skrócić czas jazdy wielu pociągów nawet do 15 min. na odc. Wilkowice-Bystra – Zwardoń gdyby linia była dwutorowa (jedna mijanka trwa 5 min. a przeważnie są w Łodygowicach, Węgierskiej-Górce i Soli ).
Wydaje się że opracowane przez Państwa trzy wersje są propozycjami na aktualne potrzeby gdzie linia zarabia na siebie ruchem towarowym podczas gdy sytuacja z każdym rokiem może być inna, a przecież taką gruntowną przebudowę dokonuje się na pokolenia (w obecnym rozkładzie jazdy znacznie zwiększyła się frekwencja w pociągach na skutek polepszenia cykliczności pociągów i skrócenia czasu jazdy na odcinku Czechowice- Dz.Południowe – Łodygowice).
Tereny naszych gmin graniczą ze Słowacją i Czechami, są mocno zaludnione; jaką ofertę Państwo przedstawią kiedy operatorzy z innych państw będą chcieli jeździć po naszych torach o podobnych porach.
Prosimy o ustosunkowanie się do naszych propozycji i ewentualne uwagi w terminie do 08 października 2010 r.
Myślę że rozsądnie napisane. Ciężki mi sobie wyobrazić drugą linię na trasie Żywiec – Zwardoń… na pewno ludzie mieszkający w pobliżu torów musieliby się liczyć ze stratą kilku metrów działki, trzeba pobudować nowe mosty, pewnie jakieś ekrany akustyczne. Niby to daleka przyszłość ale wcześniej czy później modernizacja linii nas dosięgnie.
Dzięki za informacje.
PS. mieszkam blisko torów i nie jest mi do śmiechu.