Ograniczenie urzędowych zaświadczeń
Z dniem 1 lipca 2011 r. weszła w życie ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców.
Najbardziej fundamentalną zmianą jest wprowadzenie możliwości składania oświadczeń w miejsce dotychczasowych ponad 200 zaświadczeń. Co to oznacza w praktyce? Dzięki ustawie przedsiębiorcy nie muszą już przedkładać w urzędach zaświadczeń dotyczących nadania numerów NIP, o wpisie do ewidencji gospodarczej i Krajowego Rejestru Sądowego. A także – o dochodach oraz o tym, że nie zalegają z podatkami czy składkami ZUS. Teraz wystarczy, że złożą odpowiednie oświadczenie. Oświadczenia mają być honorowane przez urzędników, gdy będziemy ubiegać się na przykład o zasiłek. Również w przypadku, gdy wymagane jest poświadczenie o niekaralności wystarczy zwykły podpis. Oświadczenie musi być jednak złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania. Dlatego też osoba składająca oświadczenie będzie zobowiązana do zawarcia w nim klauzuli o treści: „Jestem świadomy/świadoma odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
Ponadto organ administracji nie może żądać zaświadczeń ani oświadczeń jeśli sam może ustalić te informację na podstawie prowadzonych rejestrów albo od innych urzędów. Natomiast w sytuacji gdy urzędnik będzie chciał domagać się od strony lub innego uczestnika postępowania zaświadczenia albo oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, powinien wskazać przepis, który tego wymaga.
Nowe przepisy umożliwiają także posługiwanie się w kontaktach z urzędami kopiami dokumentów zamiast oryginałami lub urzędowo poświadczonymi odpisami.
Najnowsze komentarze